Saturday, March 14, 2009

Guidance - Application for USM

I've been puzzling over the course-choices in the USM application form this few days. I didn't know whether we should put all the 8 options or only fill up the courses we like the most while the rest just leave it blank. With the help of www.quansheng.org , my confusion is solved.
Actually, I'm careless too. Coz WE didn't read through the PANDUAN PEMOHONAN on the website. Haha.

1. Permohonan ke Universiti Sains Malaysia (USM)

1.1 Calon-calon perlu memohon program pengajian yang benar-benar diminati sahaja di USM.
1.2 Sekiranya calon hanya berminat dengan 1 atau 2 program pengajian di USM sahaja, calon tidak diwajibkan untuk memenuhi lapan ( 8 ) pilihan program pengajian di USM.
1.3 Program pengajian Sains Perubatan, Sains Pergigian, Sains Farmasi, Kejuruteraan Kimia dan Perakaunan merupakan program yang sangat kompetatif di USM dan bilangan tempat adalah terhad.

2. Permohonan di IPTA lain

Pemohon yang memohon USM dinasihati supaya turut juga mengemukakan permohonan ke IPTA lain melalui Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi (BPKP) seperti yang akan diiklankan oleh BPKP, Jabatan Pengajian Tinggi.

3. Calon Yang Berjaya Ditawarkan Tempat Di USM

Calon yang berjaya dan ditawarkan tempat di Universitit Sains Malaysia tidak akan ditawarkan tempat di mana-mana IPTA lain lagi.Calon perlu mengesahkan penerimaan atau penolakan terhadap tawaran yang diterima dari USM.

4. Cara Permohonan

4.1 Calon-calon perlu mengambil dan lulus ujian aptitud yang akan diadakan di pusat-pusat ujian yang telah dipilih oleh calon dalam borang permohonan online.
4.2 Bagi Program Pengajian yang memerlukan temu duga, calon-calon wajib hadir dan lulus temuduga tersebut
4.3 Tarikh temudiga dan semakan keputusan ujian dan temu duga calon yang terpilih akan dimaklumkan mulai April 2009 dan boleh disemak di laman web http://www.usm.my.
4.4 Segala perbelanjaan unutk menghadiri ujian temu duga adalah di bawah tanggungan calon.

No comments: